czwartek, 8 grudnia 2016

Relacje i sprawozdania uczestników projektu



Sprawozdanie z kursu językowo-metodycznego  zorganizowanego w ramach programu POWER „Zagraniczna Mobilność Kadry Edukacji Szkoły”

W dniach od 7.08. do 20.08.2016 r. wraz z innymi nauczycielami z mojej szkoły, brałam udział w dwutygodniowym kursie językowym i metodycznym prowadzonym przez Stafford House School w Canterbury, mieście uniwersyteckim w hrabstwie Kent, leżącym na południu Wielkiej Brytanii. Wyjazd ten był częścią programu POWER “Zagraniczna Mobilność Kadry Edukacji Szkoły”, w ramach, którego ośmioro nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 4 poszerzało swoje kompetencje językowe oraz zawodowe. 
Zajęcia odbywały się od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 15.00. Zajęcia były podzielone na dwie części. Pierwszą część stanowiły zajęcia językowe prowadzone w grupach, utworzonych ze względu na poziom zaawansowania językowego uczestników. Drugą były zajęcia metodyczne, w których uczestniczyli nauczyciele z naszej szkoły. Podczas zajęć językowych, stosowane były różnorodne metody i formy pracy, narzędzia TIK, ćwiczenia, gry i zabawy, które sprawiały, że zajęcia były bardzo atrakcyjne. Zajęcia metodyczne dały możliwość zapoznania się z nowoczesnymi metodami motywowania uczniów, narzędziami TIK, metodami pracy, w tym z metodą CLIL, elementami oceniania kształtującego, językiem komunikacji z uczniem oraz planowaniem lekcji. Poruszony był temat różnic i podobieństw w polskim i brytyjskim systemie edukacji, dyskutowano o problemach, na które napotykają się nauczyciele w swojej pracy i o sposobach radzenia sobie z nimi w obu krajach (np. z motywacją uczniów do nauki, dyscypliną, pracy z uczniami o różnym poziomie wiedzy i umiejętności).
Uczestnictwo w zajęciach w szkole nie było jedyną okazją do używania języka angielskiego. Zakwaterowanie u rodziny angielskiej dawała możliwość poznania kultury i zwyczajów kraju, a także poszerzania wiedzy i słownictwa j. angielskiego. Szkoła organizowała różnorodne zajęcia integracyjne dla swoich uczniów, które odbywały się codziennie w godzinach popołudniowych, w tym zajęcia sportowe, wycieczki do historycznych miejsc, muzeów, spotkania w pubach. Spotkania te dawały możliwość szlifowania języka, ale także poznania różnorodnych kultur krajów europejskich i azjatyckich, z których pochodzili inni uczniowie, nawiązania z nimi kontaktów, które utrzymuję do teraz.
Podczas pobytu mieliśmy okazję do zwiedzenia Londynu oraz leżącego nieopodal Dover, co było bardzo wzbogacającym doświadczeniem.
Mimo, że nasza wyprawa miała miejsce w okresie wakacji, jedna z goszczących nas rodzin angielskich dała nam niepowtarzalną możliwość zwiedzenia jednej z angielskich szkół podstawowych. Podczas tej wycieczki, poszerzyliśmy wiedzę na temat systemu edukacji w Wielkiej Brytanii. Mieliśmy okazję zobaczyć, jak wyposażone są sale lekcyjne oraz z jakich narzędzi TIK korzystają nauczyciele. Zaczerpnęliśmy wiele pomysłów, które wdrażamy w naszej pracy. Nasza przewodniczka udzieliła nam odpowiedzi na nurtujące nas pytania związane z pracą nauczyciela w Wielkiej Brytanii.
Uczestnictwo w programie i wyjazd dały nam wiele korzyści, były cennym doświadczeniem. Poszerzyły naszą wiedzę z języka angielskiego, metodyki, jak również wzbogaciły nas kulturowo. Doświadczenia takie jak te, sprawiają, że stajemy się lepszymi i bardziej kreatywnymi nauczycielami.
Anna  Schimmelpfennig

Korzyści z udziału w programie Erasmus +POWER

- Możliwość przekonania się, że niezależnie od swojego wieku i zróżnicowanych umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami cyfrowymi, można sprostać nowym wyzwaniom związanym z osobistym rozwojem i nabywaniem nowych kompetencji.
- Uczestnictwo w kursie językowym zarówno w kraju, jak i w szkole językowej, w Canterbury pomogło wyznaczyć nowe cele związane z praktyczną nauką języka angielskiego.
- Wizyta w UK, to poznanie systemu nauczania, kultury, zabytków oraz ludzi zarówno tych, którzy tam mieszkają na stałe, jak i przyjezdnych, dając obraz wielokulturowości, otwartości oraz przywiązania do tradycji, historii i szacunku wobec innych narodowości.
- Pozytywnym wrażeniem z pobytu w Canterbury jest wielkie zaangażowanie, chęć pomocy oraz uprzejmość wobec osób przyjezdnych zarówno ze strony kadry nauczycielskiej jak i zwykłych mieszkańców.
- Przekonałam się, że system nauczania w UK różni się w pewnym stopniu od naszego systemu, nie tylko strukturą ale również bardzo mocnym nastawieniem na indywidualne potrzeby dzieci, które w różny praktyczny sposób są rozwiązywane.
- Jestem bardzo zadowolona ze współpracy w ramach etwinningu, wrażenie niezwykle pozytywne wywarły na mnie zarówno rzesze młodych osób, jak i doświadczonych nauczycieli, którzy szukają tam nowych wyzwań, ciekawych kontaktów i możliwości wzbogacenia swojego warsztatu pracy. Bardzo fajnym doświadczeniem okazało się łączenie w projekcie kilku nawet dość odległych kompetencji np. wiedzy z danego przedmiotu ze spojrzeniem artystycznym w połączeniu ze znajomością języka angielskiego oraz np. umiejętnością posługiwania się technologiami przekazu cyfrowego.
- Współpraca w ramach etwinningu jest nową inspiracją, którą chciałabym wykorzystać na zajęciach pozalekcyjnych.
- Poznaną metodę CLIL chciałabym z czasem w coraz szerszym zakresie wprowadzać w ramach zajęć z przedmiotu matematyka.
Ewa Rduch



 Ewa Brzezińska
Korzyści wynikające z uczestnictwa w projekcie pt.”Europejski wymiar szkoły”.

Udział w projekcie dał mi wiele korzyści oraz przyjemności. Po pierwsze umożliwił mi podróż do Anglii, gdzie mogłam doskonalić  j. angielski w szkole językowej w towarzystwie osób z całego świata. Poznałam kulturę różnych narodowości, ich zwyczaje i obyczaje.
 Po drugie umożliwił mi pracę na platformie eTwinning, w tym celu wykorzystuję nowe technologie oraz j.angielski. Nawiązałam współpracę z nauczycielami z Hiszpanii, Ukrainy, Włoch, Turcji, z którymi porozumiewam się w j.angielskim oraz wymieniam pomysłami odnośnie ciekawych zajęć.
 Po trzecie zaczęłam stosować na lekcjach elementy CLIL co spowodowało wzrost zainteresowania j.angielskim moich uczniów. Zapewne wpłynie to korzystnie na ich dalszą edukację i przygodę z j. angielskim.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz