Sprawozdanie z kursu
językowo-metodycznego zorganizowanego w
ramach programu POWER „Zagraniczna Mobilność Kadry Edukacji Szkoły”
W dniach od 7.08. do
20.08.2016 r. wraz z innymi nauczycielami z mojej szkoły, brałam udział w
dwutygodniowym kursie językowym i metodycznym prowadzonym przez Stafford House
School w Canterbury, mieście uniwersyteckim w hrabstwie Kent, leżącym na
południu Wielkiej Brytanii. Wyjazd ten był częścią programu POWER “Zagraniczna
Mobilność Kadry Edukacji Szkoły”, w ramach, którego ośmioro nauczycieli Szkoły
Podstawowej nr 4 poszerzało swoje kompetencje językowe oraz zawodowe.
Zajęcia odbywały się od
poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 15.00. Zajęcia były podzielone na
dwie części. Pierwszą część stanowiły zajęcia językowe prowadzone w grupach,
utworzonych ze względu na poziom zaawansowania językowego uczestników. Drugą
były zajęcia metodyczne, w których uczestniczyli nauczyciele z naszej szkoły.
Podczas zajęć językowych, stosowane były różnorodne metody i formy pracy,
narzędzia TIK, ćwiczenia, gry i zabawy, które sprawiały, że zajęcia były bardzo
atrakcyjne. Zajęcia metodyczne dały możliwość zapoznania się z nowoczesnymi
metodami motywowania uczniów, narzędziami TIK, metodami pracy, w tym z metodą
CLIL, elementami oceniania kształtującego, językiem komunikacji z uczniem oraz
planowaniem lekcji. Poruszony był temat różnic i podobieństw w polskim i
brytyjskim systemie edukacji, dyskutowano o problemach, na które napotykają się
nauczyciele w swojej pracy i o sposobach radzenia sobie z nimi w obu krajach
(np. z motywacją uczniów do nauki, dyscypliną, pracy z uczniami o różnym
poziomie wiedzy i umiejętności).
Uczestnictwo w
zajęciach w szkole nie było jedyną okazją do używania języka angielskiego. Zakwaterowanie
u rodziny angielskiej dawała możliwość poznania kultury i zwyczajów kraju, a
także poszerzania wiedzy i słownictwa j. angielskiego. Szkoła organizowała
różnorodne zajęcia integracyjne dla swoich uczniów, które odbywały się
codziennie w godzinach popołudniowych, w tym zajęcia sportowe, wycieczki do
historycznych miejsc, muzeów, spotkania w pubach. Spotkania te dawały możliwość
szlifowania języka, ale także poznania różnorodnych kultur krajów europejskich
i azjatyckich, z których pochodzili inni uczniowie, nawiązania z nimi
kontaktów, które utrzymuję do teraz.
Podczas pobytu mieliśmy
okazję do zwiedzenia Londynu oraz leżącego nieopodal Dover, co było bardzo wzbogacającym
doświadczeniem.
Mimo, że nasza wyprawa
miała miejsce w okresie wakacji, jedna z goszczących nas rodzin angielskich
dała nam niepowtarzalną możliwość zwiedzenia jednej z angielskich szkół
podstawowych. Podczas tej wycieczki, poszerzyliśmy wiedzę na temat systemu
edukacji w Wielkiej Brytanii. Mieliśmy okazję zobaczyć, jak wyposażone są sale
lekcyjne oraz z jakich narzędzi TIK korzystają nauczyciele. Zaczerpnęliśmy
wiele pomysłów, które wdrażamy w naszej pracy. Nasza przewodniczka udzieliła
nam odpowiedzi na nurtujące nas pytania związane z pracą nauczyciela w Wielkiej
Brytanii.
Uczestnictwo w
programie i wyjazd dały nam wiele korzyści, były cennym doświadczeniem.
Poszerzyły naszą wiedzę z języka angielskiego, metodyki, jak również wzbogaciły
nas kulturowo. Doświadczenia takie jak te, sprawiają, że stajemy się lepszymi i
bardziej kreatywnymi nauczycielami.
Anna Schimmelpfennig
Korzyści z udziału w
programie Erasmus +POWER
- Możliwość przekonania się, że
niezależnie od swojego wieku i zróżnicowanych umiejętności posługiwania się
nowoczesnymi technologiami cyfrowymi, można sprostać nowym wyzwaniom związanym
z osobistym rozwojem i nabywaniem nowych kompetencji.
- Uczestnictwo w kursie językowym
zarówno w kraju, jak i w szkole językowej, w Canterbury pomogło wyznaczyć nowe
cele związane z praktyczną nauką języka angielskiego.
- Wizyta w UK, to poznanie systemu
nauczania, kultury, zabytków oraz ludzi zarówno tych, którzy tam mieszkają na
stałe, jak i przyjezdnych, dając obraz wielokulturowości, otwartości oraz
przywiązania do tradycji, historii i szacunku wobec innych narodowości.
- Pozytywnym wrażeniem z pobytu w
Canterbury jest wielkie zaangażowanie, chęć pomocy oraz uprzejmość wobec osób
przyjezdnych zarówno ze strony kadry nauczycielskiej jak i zwykłych
mieszkańców.
- Przekonałam się, że system
nauczania w UK różni się w pewnym stopniu od naszego systemu, nie tylko
strukturą ale również bardzo mocnym nastawieniem na indywidualne potrzeby
dzieci, które w różny praktyczny sposób są rozwiązywane.
- Jestem bardzo zadowolona ze
współpracy w ramach etwinningu, wrażenie niezwykle pozytywne wywarły na mnie
zarówno rzesze młodych osób, jak i doświadczonych nauczycieli, którzy szukają
tam nowych wyzwań, ciekawych kontaktów i możliwości wzbogacenia swojego
warsztatu pracy. Bardzo fajnym doświadczeniem okazało się łączenie w projekcie
kilku nawet dość odległych kompetencji np. wiedzy z danego przedmiotu ze
spojrzeniem artystycznym w połączeniu ze znajomością języka angielskiego oraz
np. umiejętnością posługiwania się technologiami przekazu cyfrowego.
- Współpraca w ramach etwinningu jest
nową inspiracją, którą chciałabym wykorzystać na zajęciach pozalekcyjnych.
- Poznaną metodę CLIL chciałabym z
czasem w coraz szerszym zakresie wprowadzać w ramach zajęć z przedmiotu
matematyka.
Ewa Rduch
Ewa Brzezińska
Korzyści wynikające z uczestnictwa w
projekcie pt.”Europejski wymiar szkoły”.
Udział w projekcie dał mi wiele korzyści
oraz przyjemności. Po pierwsze umożliwił mi podróż do Anglii, gdzie mogłam
doskonalić j. angielski w szkole
językowej w towarzystwie osób z całego świata. Poznałam kulturę różnych
narodowości, ich zwyczaje i obyczaje.
Po
drugie umożliwił mi pracę na platformie eTwinning, w tym celu wykorzystuję nowe
technologie oraz j.angielski. Nawiązałam współpracę z nauczycielami z Hiszpanii,
Ukrainy, Włoch, Turcji, z którymi porozumiewam się w j.angielskim oraz
wymieniam pomysłami odnośnie ciekawych zajęć.
Po
trzecie zaczęłam stosować na lekcjach elementy CLIL co spowodowało wzrost
zainteresowania j.angielskim moich uczniów. Zapewne wpłynie to korzystnie na
ich dalszą edukację i przygodę z j. angielskim.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz